27. tammikuuta 2015

ÄRSYTTÄVÄT ASIAKKAAT

Kirjoitin joskus hieman negatiivissävytteisen postauksen koskien asiakaspalvelua ja -palvelijoita (johon pääset tästä), joten ajattelin nyt tasapuolisuuden nimissä kirjoittaa vähän myös vastapuolesta. Eipä ne asiakkaatkaan aina vallan puhtaita pulmusia ole, vai mitä sanotte, erityisesti te asiakaspalvelussa työskennelleet? Olette varmasti kuulleet lauseen "asiakas on aina oikeassa"? No, mä väitän, ettei se täysin pidä paikkaansa. Heitän tähän muutaman esimerkin noista asiakaspalvelutyön helmistä, jotka ovat kuin suola valmiiksi rasittavassa päivässä.

Sotkijat. Asiakas etsii vaikkapa omaa kokoaan paitakasasta, tietenkin levittäen päällimmäiset paidat ympäri ämpäri. Luulisi, ettei iso työ olisi nostaa niitä nätisti sivuun, ja oikean koon löytymisen jälkeen takaisin pinoon, mutta joillekin se tuntuu olevan ylitsepääsemättömän hankalaa.

"En mä tarvi kuittia, ei mee verotukseen."  Vau, ihanko itse keksit noinkin hassunhauskan jutun? Samaan kategoriaan menee muut mahtavat, eikä vähääkään kuluneet vitsit, koskien vaikkapa Keskon työntekijöiden paitoja, joissa lukee Tulikuuma. 

"Ai koodi ei toimi, no sehän on sitten varmaan ilmainen, hohoho!" Kyllä, tämä vaati oikein oman kohtansa, niin ärsyttävä ja kulunut vitsi. Usein kyseessä on vielä joku omenapussi tai paistopisteen tuote, jonka asiakkaan olisi itse pitänyt punnita.

Mattimyöhäiset. Kauppaan tullaan viittä vaille sulkemisajan tekemään viikon ruokaostokset, eikä kuitenkaan edes yritetä hoitaa asioita vikkelästi. Pahimpia ovat he, joille on jo muutaman kerran ilmoitettu paikan menevän kiinni, ja silti he hypistelevät jokaista tuotetta, joka nenän eteen osuu.

Tuppisuut. Suuta ei saada auki edes tervehdyksen verran, kiitoksesta tai muusta "ylimääräisestä" puhumattakaan. Toinen ihan yhtä ärsyttävä tapa on puhua puhelimeen ostoksia maksaessaan.

Kiukkupussit. Asiakas tulee kassalle niin, että sen tunnetun koon otsassa voi nähdä jo kymmenien metrien päästä. Se ei kuitenkaan riitä, vaan asiakas vielä purkaa kiukkunsa myyjään. Jokaisella on varmasti välillä huonoja päiviä, mutta silloinkaan ei tulisi purkaa kiukkuaan niihin, jotka eivät asiaan mitenkään liity.

Haaveilijat. Sillä aikaa, kun myyjä piippailee ostosten koodeja kassaan, asiakas haaveilee omiaan tai näppäilee puhelintaan. Sitten kun olisi aika maksaa ostokset, asiakas havahtuu, että missäs se lompakko taas olikaan, ja sitten sitä etsitään pitkin laukkua, ja jono takana sen kuin kasvaa.

Haisulit. Tätä tuskin tarvitsee sen kummemmin edes selittää, asiakas vain löyhkää ties mille ihmiseritteille tai muille järkyttävän hajuisille asioille niin pahasti, että laatta meinaa lentää.
DSC_8123XXXX

Kuulostaako tutulta? Millaiset asiakkaat - tai miksei myös asiakaspalvelijat - ovat teidän mielestänne pahimpia? 

14 kommenttia:

  1. Joo noi haaveilijat varsinkin ärsyttää. Itse kun saavun kauppaan niin laitan lompakon ostoskoriin, ettei tarvi penkoa sitä miljoonaa vuotta laukusta. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo niin mäkin! Mun on muutenkin pakko aina tarkistaa monta kertaa, että rahat on varmasti mukana, ennen kuin meen kassalle :D

      Poista
  2. Siis todellaki allekirjotan nää! Sit ne on kans ärsyttävii ketkä tulee kassalle jonku 500 euron kans ja ostaa tyyliin vitosen ostokset... Ihan ku niit seteleitä ei vois pienii vaik pankis mielummin! Ärsyttävää -.-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! D: Mun tietääkseni myyjät voi kyllä kieltäytyä ottamasta vastaan "liian suuria" seteleitä, mut en nyt ihan varma oo.

      Poista
  3. Tää on niin totta! Muutaman kerran on käynyt niin, että varsinkin iäkkäämmät naishenkilöt ovat katsoneet tarpeelliseksi minun kouluttamiseni. Omanarvontuntoisina nenä pystyssä vaaditaan mitä milloinkakin, on uhkailtu pomolle soitoilla yms. Kerrankin erään rouvan ohjasin neuvontaan kertomaan esimiehelleni, kuinka huono työntekijä olenkaan :D... Jostain kumman syystä asiakas tahtoi poistua kuitenkin toisesta ovesta ja mitään palautetta en ikinä häneltä myöhemminkään saanut. Onneksi kivoja/normaalia asiakkaita on 95% ja kaikki ylös kirjattu palaute on ollut positiivista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tuo on kanssa tuttua! Jos jostain syystä kassa- tai korttikone ei toimikaan, se on automaattisesti myyjän vika, ja sitten asiakas luulee tietävänsä kuinka asia korjataan, ja alkaa kouluttamaan myyjää. Ja useimmiten se koulutus menisi vielä ihan väärin. Ja sitten se, jos korttikone ei toimi tai koodi menee väärin, niin ei se auta vaikka kuinka monta kertaa laittaisi kortin uudestaan, jos sitä myyntiä ei välissä keskeytä... :D Mä mietinkin, että oisko mun pitänyt loppuun lisätä, että viihdyn/viihtyisin kyllä ihan asiakaspalvelussa, ja suurin osa asiakkaista onkin tosi mukavia tai edes neutraaleja, mutta ajattelin että lukijat varmasti sen tajuavat sanomattakin! :)

      Poista
  4. Joo todellakin samaa mieltä kanssasi! :D Hyvä että teit tasapuolisuuden vuoksi tällaisenkin postauksen! :3 Itseäni ärsyttää nuiden lisäksi asiakkaat jotka tulevat ostamaan jotain "isoa" ( esim tietokone ) ja odottaa että saa kaikki mahdolliset läppärilaukut ja extrapiuhat kaupan päälle, joskus jopa silloin kuin tuotteesta on muutenkin tuntuva alennus :D En siis ole itse tällaiseen törmännyt asiakaspalvelijana tällaiseen tilanteeseen mutta seurannut sivusta keskustelua -.-' Ja toki ne ihanat "alemummot" jotka istuu kaupan oven edessä odottamassa kaupan aukeamista ja sitten kyynärpäätaktiikalla napataan näitä tuotteita joiden hintaa on alennettu -.-'

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! :3

      Joo! En näitä asiakkaita muistanutkaan postausta kirjoittaessani... Mä olin joskus kierrätyskeskuksella (eli niin kuin kirpparilla) myyjänä, ja se oli ihan käsittämätöntä, kuinka paljon multa yritettiin saada alennusta, vaikka tuotteet oli valmiiksi hinnoiteltu todella alhaisilla hinnoilla, eikä varmaan muualta olisi niin halvalla saanutkaan. Ja oi, alemummot. Ihan kuin se tavara nyt loppuisi sieltä siltä sekunnilta kun ovet avataan, varsinkaan ihan perusruokakauppaketjussa (apua mikä sana... :D), joissa tarjoukset menee yleensä kyseisen ketjun hintojen mukaan. Hah, mutta onneksi tosiaan suurin osa asiakkaista on ihan mukavia! :)

      Poista
  5. Niin ja sellaiset aikuiset ärsyttävät jotka eivät saa lapsiaan kuriin kaupoissa vaan antavat lastensa juosta ja leikkiä hippaa ja piilosta hyllyjen välissä kun he itse tekevät ostoksiaan! Viimeksi näin tilanteen jossa pikkulikat hinkkasivat testeripuutereita sormenpäihinsä ja yrittivät sitten värjätä toistensa kasvoja pilkuilla, ai että oli pitelemistä etten puuttunut heidän touhuun mut sitten ajattelin että eipä ole minun lapsiani,puuttukoon lasten vanhemmat itse lastensa touhuihin vaikka selvästi huomasin että vanhemmat kyllä olivat tietoisia lastensa puuhista mutta kun ei välitetä ja kun sitten vielä ollaan yleisellä paikalla niin luullaan että saadaan olla ihan kuinka vaan ja tehdä mitä vaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, ympäri juoksevat lapset kyllä ärsyttää kans todella paljon kaupoissa, mutta turhahan siitä on niitä lapsia syyttää jos vanhemmat ei pidä kunnon kuria niille... Tosi törkeät vanhemmat kyllä tuossa sun kertomassa tilanteessa, kyllä mä ainakin olisin kieltänyt ja lujaa jos mun tenavista olis ollut kyse. Toki helppohan mun on sanoa, kun ei omia lapsia ole :D Mutta luulis nyt että jotkut rajat olisi.

      Poista
  6. Kuulostavat kyllä erittäin tutulta, nuita asiakkaita mullakin riittäis moooneksi listaksi asti! :D Pahimpia on musta ne kiukkuset asiakkaat, jotka suuttuvat jos myyjä tekee jonkun pienen virheen tai jossain tuotteessa on ollut väärä hinta. Ja sitten sellaiset asiakkaat jotka tinkivät sitä alennusta, eivätkä voi lopettaa sitä tinkimistä ku vasta sitten kun sille on hoettu 100 kertaa, ettei voi antaa alennusta jostain tuotteesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, ihanaa että löytyy kohtalontovereita! :D No joo totta! Ihan kuin olis myyjän vika jos hinta on väärin tai koodi ei toimi tms. Ja just noi tinkijät, muistan kun olin harjoittelussa ja multa yritettiin väkisin tinkiä jostain tuotteesta, vaikka olin monta kertaa sanonut jo, etten saa antaa alennuksia, koska oon harjoittelija.

      Poista
  7. Kiva postaus, olin joskus muutamia vuosia siten tetissä s-marketissa ja meni hermo asiakkaisiin jo ekana päivänä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! :) Hah, voin uskoa! Tässäkin oli vaan pieni pintaraapaisu siitä, kuinka rasittavia jotkut asiakkaat voi olla :D

      Poista

Jokainen kommentti on tervetullut. Kiitos! :-)