19. tammikuuta 2016

RISUJA JAOSSA

kaktus1

Taisin mainita tästä jääkaappiepisodistamme joskus aiemmin täällä blogissa, mutta kerron nyt koko jutun, että tarinasta tulisi yhtenäinen ja kaikki tajuaisivat mistä on kyse. 

Olimme siis loka-marraskuun vaihteessa Lapualla viikonlopun, ja kun tulimme sieltä takaisin Tampereelle, huomasimme, että jääkaapistamme oli yksi lasihylly hajonnut tuhansiksi pieniksi siruiksi. Jääkaappi oli uusi, tullut meille vasta syyskuun lopussa, joten takuu tietenkin oli voimassa. Ensin otimme vuokranantajaamme yhteyttä, ja hänen kanssaan sovimme, että me itse hoidamme asian, eli haimme vuokranantajaltamme takuukuitin ja marssimme yritykseen, josta vuokrasetä oli jääkaappimme ostanut. Sateessa. Neljä kilometriä per suunta.

Yrityksestä, josta jääkaappimme oli ostettu, neuvottiin ottamaan yhteyttä huoltoyhtiöön. Lähetin sähköpostilla kuvat jääkaapistamme ja takuukuitista, ja utelin, saammeko kenties uuden hyllyn tilalle. Huoltoyhtiön työntekijä otti yhteyden valmistajaan (GSK Varaosat), josta luvattiin toimittaa uusi hylly meille suoraan. Näin sovimme marraskuun yhdeksäntenä päivänä.

kaktus2

Hyllyä ei alkanut kuulua, mutta ajattelimme, että toimitusajat ovat pitkiä, kun ulkomailta lähetetään. Kun tulimme joulun jälkeen takaisin asunnollemme, huomasimme, että olimme saaneet postissa hyvityslaskun. Ihmettelimme, mikä se oikein on, ja tajusimme sen liittyvän jotenkin tähän hyllyyn, jota emme olleet saaneet. Laitoin sähköpostia huoltoyhtiölle, sillä heidän kanssaan olin viestitellyt aiemmin, enkä vielä tiennyt valmistajan (=lähettäjän) yhteystietoja. Huoltoyhtiöstä välitettiin viestini valmistajalle, ja tästä eteenpäin viestittelin suoraan GSK Varaosien asiakaspalvelun kanssa.

He vastasivat, että hyvityslasku on syntynyt siitä, kun tilaamamme hylly on toimitettu Suomesta takaisin heille. Ihmettelin sitten, että minkä takia hyllyä ei ole meille toimitettu, eikä meihin ole otettu yhteyttä, vaikka molempien puhelinnumerot tiedoista löytyvät. Sain erittäin näsäviisaasti ja hyökkäävästi kirjoitetun viestin takaisin, että niinhän jakaja (DPD/Postnord) on toiminutkin. "Kyllä hän sen mieluummin jättää asiakkaalle kuin raahaa takaisin terminaaliin."

kaktus3

Meille ei siis ole tullut minkäänlaista ilmoitusta siitä, että hylly olisi Suomessa, tai että sitä olisi yritetty toimittaa. Minulle on kerran soittanut joku tuntemattomasta numerosta niin, etten ole siihen kerennyt vastata, mutta Tarulle ei ole soittanut kukaan. (Tuo numero on muuten eri, kuin se mistä myöhemmin DPD/Postnord laittoi mulle viestin.) Kotiin ei ole tullut mitään kirjallista ilmoitusta. Sitten hylly vain lähetettiin takaisin lähettäjälle?! 

Tässä välissä täytyy myös tietää se, ettei meillä ollut tietoa siitä, miten paketti meille toimitetaan, eli emme olisi voineet käydä kysymässä pakettia mistään. No, aikani takkusin lähettäjän kanssa sähköpostitse, hän mm. väitti, ettei ulkomailta pysty lähettämään millään muulla tavalla pakettia, kun ehdotin, että lähettäisivät postiin tai matkahuoltoon sen. Miten niin ei pysty? Postillahan kaikki muutkin ulkomaan tilaukset tulevat. Lopulta hän suostui lähettämään paketin uudelleen. Eilen sain viestin, jossa kerrottiin, että hylly toimitettaisiin sen päivän aikana.

kaktus4

Tässä annan siis noottia kahdelle eri yritykselle. Ensin GSK Varaosille töykeästä asiakaspalvelusta, sekä siitä, ettei meille oltu ilmoitettu esimerkiksi seurantakoodia tai kerrottu, mikä firma tilauksen toimittaa. Ja toiseksi DPD/Postnordille siitä, ettei pakettia ole toimitettu perille, eikä ole jätetty mitään kirjallista ilmoitusta saapuneesta paketista. Jakaja oli myös todella tökerö, ei esimerkiksi pyytänyt kuittausta, tai siis ei sanonut mitään, ojensi vain kuittauskonetta ja kuittauksen saatuaan työnsi paketin syliini. Luin netistä muidenkin kokemuksia tästä jakelufirmasta, ja aika negatiiviselta palaute näytti. Eli jos pystytte valitsemaan toimitustavan, älkää nyt missään nimessä ainakaan DPD/Postnordia valitko.

Onko teillä ollut huonoja kokemuksia pakettien toimituksissa? Entä oletteko lähiaikoina kohdanneet huonoon asiakaspalveluun jossain?

6 kommenttia:

  1. Hmm.. ei nyt varsinaisesti huonoja kokemuksia, mutta vähän outoja. Esim. UPS:lta yleensä pitäis tulla soitto ennen, ennen kun toimittavat paketin. No tiesin päivän, koska paketin pitäis olla täällä, koska seurasin UPS:n omaa seurantaa.. mutta soittoa ei vaan kuulunut ja pakkohan sitä oli kotona sitten päivystää, kun vähän aavistelin, että ovelle ilmaantuvat kuitenkin. Ja niinhän siinä kävikin! Olivat ovella 20:30 illalla! :O En ehkä ihan odottanut, että siihen aikaan enää mitään kuljetellaan, mutta noh, hereillä nyt toki ollaan kuitenkin :D Mutta mitään soittoa ei tullut missään vaiheessa, eikä varmistettu, ollaanko kotona ottamassa pakettia vastaan. Se vähän harmittaa, kun ei toisaalta viittis vaan pyöritellä kotona peukaloita ja odotella. UPS on kyllä silti aina muuten toiminut hyvin, eikä kauheasti muista kuriirifirmoista olekkaan kokemusta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, niin myöhään? Mä oon aina kuvitellut, että tuollaiset paketit tuotais viimeistään viideltä, tai joka tapauksessa mahdollisimman aikaisin :-D Toki mullakaan ei ole kokemusta muuta kuin postin ja matkahuollon kautta tulleista paketeista, mutta niiden kanssa ei oo ollut mitään ongelmaa. Onneksi ei nyt hirveän usein tarvi paketteja vastaanottaa, ettei tällaista pääse sattumaan ihan joka viikko :-D

      Poista
  2. Inhottavaa tuommoinen, onneksi saitte kuitenkin odottelun jälkeen sen hyllyn vaikka työn ja tuskan takana olikin!

    Harvinaista että suorasanaista ( mutta kohteliasta toki! ) palautetta löytyy blogeista nykyään kun kaikki vaan mainostaa jotain uusia kauneudenhoitotuotteita yms. Tykkäsin! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanos muuta! Onneksi se on nyt ohi, kun kuitenkin sitä pakettia jotenkin odotti koko ajan, ja ajatteli että pitää olla valmiina kun se tulee :-D

      Joo, totta! Harvemmin näkee negatiiviseen sävyyn kirjoitettuja palautteita, kun blogit on täynnä yhteistyöpostauksia :-D Kiva kuulla!

      Poista
  3. Voi apua! Mä oon kuullu tosta Postnordista vaikka mitä tarinoita, mutta työkaverin kertomat on ollu ihan parhaita... Ne lähtee menee, kun kerrostalossa onkin ovikoodi eikä viitsi edes soittaa paketin vastaanottajalle, että oletkohan kenties kotona, mikä on ovikoodi. Ne vaan lähtee menee EIKÄ EDES ILMOITA KÄYNEENSÄ. Työkaveri sai sitten vaan viestiä, ettei pakettia ole NOUDETTU.
    Tärkeintähän se on, että paketti löytää uuden omistajan, mutta eihän se kiva ole, jos jotain jää hampaan koloon... :/

    VastaaPoista
  4. Miten tuollainen firma voi olla enää edes pystyssä - luulis että siitä olis tullut aika paljon valituksia? :o Jostain luin ihmisten kokemuksia siitä, niin joku kertoi ilmoittaneensa ovikoodin useampaan otteeseen Postnordille, mutta kuitenkaan pakettia ei oltu toimitettu, koska "ei tiedetty" ovikoodia, eikä voitu soittaa, koska jakajalla ei ollut puhelinta mukana. Siis minkälaisella työntekijällä ei ole puhelinta mukana, erityisesti tuollaisessa työssä??

    Meillä oli vielä sekin ongelma, ettemme tienneet mikä firma tuon paketin toimittaa, niin oli aika vaikea lähteä kyselemäänkään keneltäkään :-D Mutta onneksi nyt on hylly täällä, eikä tarvitse enää sitä stressata :-)

    VastaaPoista

Jokainen kommentti on tervetullut. Kiitos! :-)